Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

BARCOS DE PAPEL [Paper Boats/Papieren Boten] - ARIAH LESTER

Kunstwerk: Le bateau-atelier, Kunstenaar: Claude Monet, Museum: Kröller-Müller Museum

Over de inzending

As a an artist in these times, having migrated from Venezuela to The Netherlands, belonging to two worlds and to any of them, I feel the compromise to build bridges among realities and cultures, between people of different kinds, between theatre and pop-music, between folk, jazz, and opera. I create worlds where imposibles come together through experimentation; so we can envision new futures, so we can be excited about the unknown, the new, rather than afraid of it.

I've had always a fascination for impressionist painters. Perhaps because I'm a rebel myself, always trying to break the norms, to reinterpret reality under my own terms. Works like the one's of Monet where highly criticised during his time because their logic was against all the rules of classical painting. The impressionists were looking at the world not from the laws of physics and light, but rather trough the lens of a 'Feeling' quality. A very personal perspective that didn't accommodate to what the world dictated reality was at the time.

After all, is Reality what we See or what we Feel?

When I look at the 'Painter's boat', I see a life of privilege and calmness, of peace and expansion, that I haven't been able to live so far and I crave for. The work proposes an idillic situation for the gestation of an art object, for creativity to kick-in unexpectedly. But for a migrant that takes care financially of his whole family, creating doesn't come often from a feeling of expansion but rather of contraction, a act of pushing, like the real birthing of a child; an act that carries pain and is accompanied by a big amount of pressure.

Last year, in a boat of that character and fragility, some Venezuelan refugees drove towards Curazao to scape from the horrid crisis that our country faces, some were people like me, with my education and experience, needing to leave everything behind. They drowned.
"Barcos de Papel /Paper Boats" speaks about people that doesn’t have access to that life style where art can be developed in such a way. It is a song about a boat that isn't suspended on calm waters but rather defying nature, in the look for a life of such calm and dignity.

It could have been easier to select a work of other kind. But my purpose as artist is to take major challenges.
So, I created an avant-garde pop song that does that; it honours the work of Monet by doing what he did to classical painting: opposition. The song ends with a vaudeville-like coda that tries to imagine the music that Claude himself could have heard during the 1880's, but through the lens of my modern perspective (as I'm born exactly 100 years after). Finally, the song is mainly in Spanish, with an English hook, and I dare to sing in Dutch for the first time, in the attempt of reuniting the worlds I belong to.
Enjoy my broken accent!


Links van de artiest: Website Facebook Instagram

Details

3905 Views
1286 Dagen
208 Stemmen

Deel deze inzending






Artiest: ARIAH LESTER
Nummer: BARCOS DE PAPEL [Paper Boats/Papieren Boten]
Genre: Pop/Rock
Kunstwerk: Le bateau-atelier
Kunstenaar: Claude Monet
Museum: Kröller-Müller Museum

Informatie over het kunstwerk

Dit zie je
Op dit schilderij ligt een schildersboot, vastgemeerd tussen twee palen, roerloos in het water. In de kajuit is vaag een figuur te onderscheiden, waarschijnlijk Monet zelf. De bomen langs de rivier, de boot en de lucht weerspiegelen in het kalme water. Monet geeft in dit schilderij een impressie van de rust op het water tijdens een zomerse dag.

Het verhaal achter het werk
Claude Monet woont van 1871 tot 1878 in Argenteuil, een plaatsje aan de Seine net buiten Parijs. Hij laat een boot bouwen waarin hij overdekt, vanaf het water, de omgeving kan schilderen. Zo kan hij vanaf elke geschikte plek de effecten van het licht op het water en op het landschap weergeven. Dankzij de uitvinding van de verftube (in 1841), kan Monet zijn verf makkelijk meenemen en zijn impressies vanaf de boot direct vastleggen op het doek. 

Waarom uitgekozen voor Art Rocks?
Dit schilderij is een paar jaar geleden prachtig gerestaureerd. Onder de vergeelde vernislaag kwamen de frisse, heldere kleuren van Monet tevoorschijn. We zijn heel benieuwd hoe de Art Rocks deelnemers hun impressies van dit kunstwerk zullen vormgeven.

Over de kunstenaar
Monet (1840 - 1926) is een van de belangrijkste Franse impressionisten. De kunstenaars van het impressionisme willen het vluchtige van het moment vastleggen en houden zich vooral bezig met de werking van licht en kleur. Kenmerkend is de manier waarop zij de verf met een losse, snelle toets aanbrengen.

"Probeer te vergeten wat je voor je hebt, een boom, een huis, een veld of wat dan ook; denk alleen maar, hier is een klein blauw vierkant, daar een langwerpig stuk roze, hier een veeg geel en schilder hoe het op je overkomt." – advies van Monet aan jonge kunstenaars.

Tags

Impressionisme Licht Landschap

Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken